Menu
Co powinieneś wiedzieć i zrobić przed transakcją?
Rozważasz lub podjąłeś już decyzję na temat sprzedaży firmy. Najczęściej chęć sprzedaży firmy dotyczy:
Scenariusze sprzedaży firmy:
Na co zwracają uwagę inwestorzy kupując firmę:
Jak przygotować się do sprzedaży firmy
1. Ustal „wewnętrzną” wartość firmy (zdolność do generowania dochodu) – dopiero po oszacowaniu, jaka jest fundamentalna wartość biznesu, można racjonalnie i skutecznie negocjować warunki transakcji, przede wszystkim – cenę.
2. Uporządkuj organizację i dokumentację – przedstawiając nabywcy uporządkowaną i dobrze zarządzaną firmy, przekazujemy sygnał o tym, że firma jest profesjonalnie zorganizowana, a ryzyko po stronie kupującego jest minimalne.
3. Przygotuj wyjaśnienia trudnych spraw związanych z działalnością firmy – każda firma doświadczyła w historii zdarzeń, które mogą obniżać jej wartość w oczach inwestora. Inwestor zazwyczaj ma tendencję do wyolbrzymiania znaczenia takich zdarzeń. W rezultacie zmniejsza się jego skłonność do zaoferowania oczekiwanej ceny. Odpowiednie przygotowanie może to ryzyko znacząco obniżyć.
4. Zaprezentuj klarowną strategię rozwoju – przemyślana strategia rozwoju firmy w przyszłości zwiększa zaufanie i skłonność do zapłaty odpowiednio wyższej ceny.
5. Zbuduj zespół managerski – jako przedsiębiorca jesteś prawdopodobnie kluczowy dla funkcjonowania firmy; zawczasu zadbaj o przygotowanie menedżerów, którzy przejmą zarządzanie firmą.
Podjąłem decyzję o sprzedaży firmy i co dalej?
Dowiedz się więcej o tym jak możemy pomóc w sprzedaży Twojej firmy.
Proces sprzedaży firmy – jak uzyskać najwyższą cenę
1. Szukaj inwestorów na całym świecie – obecnie nawet średniej wielkości przedsiębiorstwa mogą być przedmiotem przejęć globalnych inwestorów. Dowiedz się więcej o tym w jaki sposób podchodzimy do poszukiwania inwestorów na całym świecie.
2. Zorganizuj aukcję – proces sprzedaży powinien motywować potencjalnych inwestorów, aby złożyli najlepsze możliwe oferty. Dowiedz się o możliwości uzyskanie doradztwa w procesie sprzedaży firmy.
3. Trzymaj się ustalonego harmonogramu – dyscyplina i czytelny harmonogram utrzymuje uwagę inwestora na najważniejszych kwestiach, im sprawniej zorganizowana jest sprzedaż, tym łatwiej uzyskać wysoką wycenę i zwiększyć szanse powodzenia transakcji.
Czym jest przejęcie firmy?
Rozważasz przejęcie innej firmy i chciałbyś dowiedzieć się więcej na ten temat? Najczęściej transakcje przejęć odbywają się w sytuacjach gdy:
Jak wybrać cel przejęcia?
Wybór firmy – celu przejęcia jest indywidualnym zagadnieniem, w którym należy zwrócić uwagę na:
Jak przeprowadzić przejęcie?
W uproszczeniu proces przejęcia składa się z 3 etapów:
Etap 1. Identyfikacja celów przejęcia.
W zależności od przyjętych kryteriów inwestycyjnych, potencjalnych celów przejęcia może być od kilku do kilkudziesięciu; większa liczba może oznaczać, że nasze kryteria są nieostre. Kluczowe jest szybkie i skuteczne zidentyfikowanie celów oraz dotarcie do ich właścicieli. Wykorzystuje się tu wywiadownie gospodarcze, raporty i analizy rynkowe, portale i organizacje branżowe, a sposób dotarcia ma pozwolić na zbudowanie dobrych relacji z Zarządami/właścicielami poszczególnych celów przejęcia.
Etap kończy się sporządzeniem krótkiej listy celów przejęcia.
Etap 2. Weryfikacja zainteresowania właścicieli sprzedażą firmy.
Właściciele otrzymują propozycję podjęcia rozmów na temat sprzedaży firmy. Pamiętaj, że decyzja o jej sprzedaży jest decyzją strategiczną, nierzadko podejmowaną raz w życiu. Ponadto zwykle tylko niewielka część właścicieli firm jest faktycznie zainteresowana podjęciem rozmów na temat sprzedaży. Dlatego ważne jest, abyś odpowiednio zaprezentował propozycję i uwypuklił korzyści dla właścicieli (finansowe oraz niefinansowe).
Etap kończy się sporządzeniem zwięzłej listy celów przejęcia.
Etap 3. Badanie celu przejęcia i przeprowadzenie negocjacji.
Przed przystąpieniem do negocjacji należy wycenić cel przejęcia oraz zweryfikować rzetelność i prawdziwość posiadanych o spółce informacji. W tym pierwszym celu stosuje się co najmniej 2 metody wyceny (najczęściej stosowane to: metoda dochodowa (DCF), metoda porównawcza, metoda odtworzeniowa). Aby zrealizować drugi cel, przeprowadza się badanie due diligence – wyczerpującą analizę kondycji operacyjnej, finansowej, prawnej i podatkowej w celu identyfikacji związanych z nim potencjalnych zagrożeń i ryzyk.
5 zasad, które pomogą osiągnąć sukces w przejęciach
1. Zaangażowanie zespołu najlepszych ekspertów, dla którego najwyższym priorytetem jest przeprowadzenie skutecznego przejęcia.
2. Jasno sprecyzowany, krótki i wystandaryzowany proces decyzyjny w oparciu o obiektywne kryteria.
3. Wcześniejsze uwzględnienie w budżecie odpowiednich kwot na przeprowadzenie transakcji, umożliwiające szybkie dysponowanie środkami.
4. Elastyczne podejście do transakcji w zakresie warunków innych, niż cena, którymi mogą być: przyszła rola obecnych właścicieli i ich udział w efektach synergii, sposób zapłaty.
5. Zbudowanie trwałych relacji z właścicielami celów przejęcia.
Podjąłem decyzję o kupnie firmy i co dalej?
Dowiedz się więcej o tym, jak możemy pomóc Ci w przejęciu innej firmy.
Sukces w przejęciach firm nie może być jedynie mierzony liczbą zakończonych transakcji, lecz powinien być oceniany po kilku latach od przeprowadzenia transakcji. Dlatego ważne jest, aby już na etapie przygotowania do przejęcia zadbać o:
Fuzje i przejęcia
Pozyskanie finansowania
Sukcesja pokoleniowa
Doradztwo strategiczne
© 2021 Augeo Ventures | Wszelkie prawa zastrzeżone | Stworzone przez: Szalony Lemur
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |